تبلیغاتمارکتینگ

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی که به گوریلا مارکتینگ نیز معروف می باشد، یک نوع خاص از استراتژی های تبلیغاتی است که بر روی تاکتیک های بازاریابی غیر متعارف و متفاوت بطوریکه نسبت به سایر تبلیغات ارزان تر باشد و حداکثر نتایج را به ارمغان آورد تمرکز می کند.
شاید برای شما هم سوال باشد که چرا بازاریابی پارتیزانی به گوریلا مارکتینگ(guerrilla marketing)  معروف است! در واقع واژه گوریلا که در فارسی، چریکی ترجمه می شود به معنی جنگجوی غیر نظامی است و مفهوم بازاریابی چریکی از جنگ چریکی که یک نوع جنگ نامنظم و مربوط به استراتژی های کوچک تاکتیکی می باشد، بطوریکه توسط شهروندان مسلح بکار گرفته می شود، الهام گرفته شده است. بسیاری از این تاکتیک ها عبارتند از کمین، خرابکاری، حملات و عناصری از تعجب! بطور مشابه، بازاریابی چریکی نیز همانند جنگ چریکی، از تاکتیک های یکسانی در صنعت بازاریابی به منظور  ایجاد حس ناگهانی در مخاطب، استفاده می کند.
در واقع بازاریابی چریکی بدنبال جذب مخاطب هدف از طریق انجام کارهایی که آنها را شگفت زده، متعجب، برانگیخته و … کند، بطوریکه تعدا زیادی از افراد جامعه آن را ببینند یا در رابطه با آن بشنوند، میباشد. گفته می شود بازاریابی پارتیزانی در مقایسه با فرم های سنتی تبلیغات و بازاریابی به مراتب تاثیر بیشتری بر مخاطب هدف دارد.

 

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی
بازاریابی پارتیزانی یا چریکی

یک عقیده بسیار رایج و مرسوم در رابطه با تمامی گونه‌های تبلیغات پارتیزانی آن است که این نوع از تبلیغات  تنها مختص کسب و کارهای کوچک و نوپا که به لحاظ مالی بودجه کمی در اختیار دارند، می باشد. اما این یک تفکر غلط بوده و چه بسیار کسب و کارهای بزرگ و شناخته شده ایی که به سراغ بازاریابی چریکی رفته و موفق هم بوده اند. از جمله این برند های مطرح که بازاریابی چریکی را بکار گرفته اند، میتوان به برند کوکا کولا اشاره کرد.

 

کوکاکولا برای اولید بار در سال 2010، با قراردادن یک ماشین وندینگ در یک دانشگاه که جز دادن نوشیدنی سرد، کارهای جذاب دیگری از قبیل دادن پیتزا، ساندویچ، تعداد زیادی نوشیدنی، نوشیدنی همراه با لیوان یخ، عینک فانتزی و … هم انجام میدهد دانشجوها رو شگفت زده و فضای شادی را برای آنها فراهم می کند. به همین دلیل نام این کمپین یا تبلیغ چریکی “ماشین شادی” گذاشته شده است.
با وجود آنکه برند کوکا کولا برندی بزرگ و شناخته شده میباشد، اما بازاریابی چریکی بسیار برای آن اثر بخش و سود ده عمل کرده و بدلیل بالا بودن نرخ برگشت سرمایه (ROI)، کوکا کولا تصمیم گرفت تا موضوع “شادی” و بازاریابی پارتیزانی را با انتشار چندین فیلم مشابه دیگر ادامه دهد.

مراحل بازاریابی پارتیزانی

لوینسون، فردی که برای اولین بار کاربرد ایده چریکی در تبلیغات و مارکتینگ را مطرح کرد، بازاریابی پارتیزانی را به یک حمله تشبیه کرده است که مراحل زیر باید گام به گام به صورت یک فرایند گردشی اجرا شود:

در تبلیغات و مارکتینگ را مطرح کرد، بازاریابی پارتیزانی را به یک حمله تشبیه کرده است که مراحل زیر باید گام به گام به صورت یک فرایند گردشی اجرا شود:

  • قدم اول
    در قدم اول باید به تحقیق و بررسی دقیق بازار پرداخت. در واقع باید عامل هایی چون شدت رقابت، سبک مشتریان و تکنولوژی را به منظور کشف مزیت و فرصت های موجود بطور حرفه ایی بررسی نمود.
  • قدم دوم
    دومین گام، شناسایی مزیت های رقابتی میباشد. در این مرحله لازم است تا لیستی از مزیت های رقابتی شرکت تهیه شود تا در اتخاذ تصمیمات و سیاست گذاری اصلی برنامه بازاریابی به آن مراجعه کرده و بهترین نوع از بازاریابی پارتیزانی را برگزید.
  • قدم سوم
    در این مرحله به تعیین اهداف تبلیغات پارتیزانی باید پرداخت.
  • قدم چهارم
    در گام چهارم بایدبه طراحی استراتژی خلاق به منظور ارسال پیام به بازارهای هدف پرداخته شود.
  • قدم پنجم
    به منظور تقویت برنامه تبلیغاتی و از سوی دیگر کاهش هزینه های بازاریابی، لازم است تا برنامه و استراتژی تبلیغاتی خود را با برنامه شرکای بازاریابی همگام سازی کرد.
  • قدم ششم
    در این مرحله باید اقدامات بازاریابی چریکی مورد نظر را تعیین و برنامه ایی مبنی بر ترتیب به کارگیری، مسئولیت و تاریخ اجرای برنامه تبیین نمود.

  • قدم هفتم
    وقت آن است که با سرعتی مناسب به اجرای برنامه بازاریابی چریکی به گونه ایی که منجر به هیجان عمومی شود، پرداخت.
  • قدم هشتم
    این مرحله، پشتیبانی عملیاتی نامیده شده است. در واقع، در هر مرحله از اجرا، باید از اقدامات بازاریابی پشتیبانی کرد تا مشکلات پیش رو سریع تر حل شوند.
  • قدم نهم
    حال وقت آن است که به سنجش اثربخشی بازاریابی پارتیزانی اجرا شده پرداخته شود. چراکه سنجش های دوره ای اقدامات بازاریابی باعث جلوگیری از تکرار عملیات بیهوده و تقویت فعالیت های موثر می شوند.
  • قدم دهم
    و در آخرین گام باید از طریق بازخورد گرفتن از کلیه اقدامات انجام شده مواردی چون پیام، رسانه و حربه های بازاریابی پارتیزانی را بهبود بخشید.

87 thoughts on “بازاریابی پارتیزانی یا چریکی چیست؟

  1. Good web site! I really love how it is simple on my eyes and the data are well written. I am wondering how I could be notified whenever a new post has been made. I’ve subscribed to your RSS which must do the trick! Have a nice day!

  2. you are in point of fact a just right webmaster. The web site loading speed is amazing. It kind of feels that you are doing any unique trick. In addition, The contents are masterwork. you have performed a great job in this topic!

  3. Definitely believe that which you stated. Your favorite reason appeared to be on the web the simplest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people think about worries that they just don’t know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

  4. hello!,I like your writing very much! proportion we keep in touch extra about your post on AOL? I need a specialist in this house to unravel my problem. May be that’s you! Having a look forward to peer you.

  5. Great – I should definitely pronounce, impressed with your site. I had no trouble navigating through all the tabs and related information ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, website theme . a tones way for your customer to communicate. Nice task.

  6. For the last few days I’ve been regularly visiting this wonderful site, they share awesome content for users. The site owner clearly cares about fans. I’m thrilled and hope they persist in sharing superb material.

  7. Hello There. I discovered your blog the use of msn. That is a very neatly written article. I’ll make sure to bookmark it and come back to learn more of your useful information. Thank you for the post. I will definitely comeback.

  8. I’m impressed, I need to say. Actually hardly ever do I encounter a blog that’s each educative and entertaining, and let me inform you, you have hit the nail on the head. Your concept is excellent; the issue is something that not sufficient people are talking intelligently about. I’m very blissful that I stumbled across this in my search for something referring to this.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× چهار = سی شش